Radacina…

Ma entuziasmez rar in ultima vreme, cred ca e semn de batranete. Partea buna e ca ma entuziasmez exploziv si tin neaparat sa impartasesc si cu cei din jur. Asa se face ca, pe langa faptul ca v-am intoxicat cu Peixoto pe blogul aceasta care, cica, foloseste de fapt la aratat bijuterii, v-am mai aruncat si cate o vorba despre o carte care mi-a placut, un film care mi s-a parut grozav sau o persoana care mi-a schimbat perspectivele.

De data asta vreau sa va intoxic putin cu ceva din literatura romaneasca, pe care am cam neglijat-o in ultimii ani, timp pe care vreau sa il recuperez cu tot dinadinsul. AM NEVOIE sa citesc in romaneste ceva bine scris, am nevoie sa-mi improspatez limba materna🙂 (ce incantare!). Am sa fac un efort special in sensul asta, e placere dar si investitie in acelasi timp.

Vreau sa va recomand din toata inima un roman care, in ultimele zile, m-a incantat, tulburat, tinut cu sufletul la gura, umplut de admiratie. Poate ca pentru voi, acest autor (O. Nimigean) nu e nicio surpriza, la mine, insa, vestile si cartile din Romania ajung mai greu, sunt totusi in fundul Portugaliei si sunt lenesa si superficiala cand e vorba sa ma actualizez. Scormonind pe internet, imi dau acum seama ca a curs ceva cerneala (vorba vine) pe tema romanului „Radacina de bucsau„, pe mine insa acesta abia acum m-a atins (ca un meteorit).

Nici gand sa fac o recenzie, din scoala nu mai fac asa ceva, ii las pe cei care se pricep – gasiti aici si aici doua care mi-au placut, vreau doar sa va spun ca mi se pare un roman puternic, complet si complex (in ciuda aparentei simplitati a subiectului, un intelectual cam ratat, parasit de iubirea vietii lui, are grija de mama sa aflata teoretic pe patul mortii, in casa parinteasca dintr-un sat din Ardeal, pe fundalul Romaniei neo-comuniste), cu personaje excelent creionate, atat de umane si de autentice, cu un narator ironic, lucid si muncit de toate fricile omului modern.

A fost o adevarata placere sa-l citesc, desi o placere combinata cu suferinta, caci vrand-nevrand m-am identificat cu Liviu, naratorul, iar anumite pasaje sunt foarte, foarte apasatoare si crude (vezi scena cu avortonii, care mi-a provocat cosmaruri, scena depasita in cruzime poate doar de scena cu bebelusul, brazilianul si cutia de pantofi, din cartea Orasul Domnului – pe care a trebuit sa o traduc – indelung – si care mi-a provocat o stare de rau care a durat mult timp).

Nu-mi mai ramane decat sa felicit autorul, sa-mi doresc sa scrie si alte romane (in care, eventual, sa se si traduca, la subsol, citatele din germana🙂 pentru noi, nestiutorii) si, (ma repet), sa va recomand Radacina de bucsau.

14 thoughts on “Radacina…

  1. Cristina p. spune:

    multumim de recomandare. mi-ai facut pofta🙂

  2. Adriana spune:

    Si mie mi-ai facut mare pofta! Cand ajung pe acasa, e musai sa-mi cumpar „Radacina…” Recunosc cu tristete ca si eu am cam neglijat literatura romaneasca si, ca si tine, mi-am propus sa recuperez. Asadar, iti multumesc pt recomandare si pt stimulent!🙂 Pup

  3. […] tinut cu sufletul la gura, umplut de admiratie.” Aşa povesteşte Clarisa despre romanul Rădăcina de bucsau de O. Nimigean şi n-am avut nevoie de mai mult pentru a o trece pe lista de […]

  4. Dragos Voicu spune:

    Daaa, tocmai terminat de citit! Impresionant, intr-adevar…

  5. Dragos Voicu spune:

    Mai…ma rog…oricum, referinta mea acum in suferinta e Peixoto al tau…adica dupa ce am citit paginile pe care mi le-ai trimis…e incomparabil…

  6. Dragos Voicu spune:

    Aaa…viata e ca valu’, stai lin! Cand pe langa mal, cand spre adancimi…nu-ti face probleme. Auzi? Am coperta. Apar fluturii de craciun!! Sper sa nu le cada aripile:))

Lasă un răspuns

